Zo overtreffen 5 succesvolle drukkers de verwachtingen van hun klanten.

“Ik wist helemaal niet dat jullie dat ook doen.” Negen woorden vol mogelijkheden - en ironie.

Voor een sector die de eerste moderne massacommunicatie mogelijk maakte, blijft het verbazingwekkend hoe moeilijk drukkerijen doorgaans over zichzelf communiceren.

Veel drukkerijen proberen meer toegevoegde waarde te bieden, om zo te profiteren van grotere en robuustere marges, en breiden hun drukportfolio daarbij uit met marketingdiensten. De eerste vraag die je bij dat proces moet beantwoorden is: hoe breng je je klanten daarvan op de hoogte?

Deze vijf drukkers speelden zichzelf in de kijker met innovatieve bewustwordingscampagnes, waardoor hun klanten nu zeggen: “Hm, misschien hebben deze mensen meer in huis dan we dachten …”

1. Chocola doet je smelten1. Chocola doet je smelten

Het Noorse CopyCat stond al bekend als uitstekende printkeus, van brochures en etiketten tot verpakkingen en posters. Toch wilde CopyCat meer doen om zijn interne web- en designteam wat meer onder de aandacht te brengen.

De campagne ging van start met ludiek drukwerk: een A4-brochure van zes onderdelen, compleet met een persoonlijke URL (PURL) en QR-code naar een volledig responsieve landingspagina, waar CopyCat de lezer om wat eenvoudige informatie en zijn favoriete soort chocola vroeg.

Personalized chocolate box

Toen de (potentiële) klanten kwamen vergaderen, stond er een gepersonaliseerd doosje chocola voor ze klaar. Zonder een woord te zeggen liet CopyCat op een creatieve manier zien dat het bedrijf niet alleen kon ontwerpen, drukken en verpakken, maar dat ze net zo goed zijn in personalisering en marketing. Zo kwam CopyCat in twee maanden tijd aan vijftien nieuwe klanten, met een winststijging bij alle afdelingen als resultaat.

2. Een boodschap in een fles leidt tot groter succes

Mark Serbin, voorzitter van Serbin Print Marketing & Publishing, kon klanten er niet van overtuigen dat ze naast printen ook uit de voeten konden met marketing. Met één campagne wist Serbin de beste financiële resultaten te behalen sinds de recessie had toegeslagen.

Zijn methode: een aankondiging, verpakt als boodschap in een fles, naar ruim 300 lokale non-profits, voor een workshop over de nieuwste methoden om meer donaties en nieuwe leden te krijgen. Met behulp van het Xerox® ProfitAccelerator® Digital Business Development-programma gaf hij een thought leadership workshop, samen met een expert op het gebied van marketing voor non-profit organisaties.

Save-the-date poster

Serbin had de campagne van a tot z ingericht om duidelijk te maken dat zijn bedrijf meer dan alleen maar een drukkerij was - maar juist een unieke marketingpartner die kon zorgen voor zaken als:

  • uitnodigingen in de vorm van opvallende pop-upberichten, compleet met PURL’s
  • bevestigingen met als visueel materiaal de versnaperingen die de lezer eerder had uitgekozen
  • een persoonlijk bericht voor na het evenement, met een usb-stick in de vorm van een schaakstuk. Op de stick: alle presentaties van de dag, met als conclusie “Nu zijn jullie aan zet“

Van alle genodigden die Serbin aanschreef, bekeek 55% de PURL en meldde 29% zich aan voor het evenement. De respons was zo goed dat een herinneringskaartje niet meer nodig was.

3. Een persoonlijke agenda die tot de verbeelding spreekt

Het Amerikaanse Progressive Communications investeerde in een Xerox® iGen4®-pers en wilde de verbeelding van zijn klanten prikkelen. Het bedrijf maakte een persoonlijke direct-marketingcampagne: een mailer, e-mail, PURL en een bevestigingsmail met XMPie® voor de variabele teksten en afbeeldingen.

Personalized calendars

Op de voorkant van het drukwerk was een genderspecifiek silhouet te zien, met de voornaam van de ontvanger. Op de achterkant stonden de contactgegevens van de aanbieder, een gepersonaliseerde afbeelding, PURL en QR-code. Het klapstuk: de volledig gepersonaliseerde kalender, met maandelijkse genderspecifieke afbeeldingen aangepast aan de namen van de ontvangers.

De campagne was een hit: 17% respons, 11,5% registratie en 68,5% totale conversie. Zo’n rendement was met enkel digitale media ronduit ondenkbaar en vormde dan ook het onwrikbare bewijs dat Progressive Communications keiharde resultaten kon behalen.

4. In de schijnwerpers dankzij Twitter

Het Japanse K-Print had zich altijd voornamelijk op fotogerelateerde producten gericht, zoals wenskaartjes en fotoboeken, totdat het een gat in de markt zag waar de concurrentie niet bij kon, maar K-Print wel: gepersonaliseerde verpakkingen.

Personalized photo boxes

Het bedrijf - handig met sociale media - peilde animo via Twitter en blogberichten. Toen de online vermeldingen van het testproduct tot flinke pieken in het aantal bezoekers op hun website leidde, wist K-Print dat hun idee potentie had.

K-Print sloeg daar munt uit met een web-to-printinterface waarmee klanten hun verpakking als pdf-bestand met tekst en afbeeldingen konden ontwerpen. De website maakte er een 3D-design van met 360-graden previewmogelijkheid.

Met die marketing wist K-Print uiteindelijk ook in de kijker te komen bij een van de grootste snoepfabrikanten van Japan. Die gebruikt K-Print nu als leverancier voor unieke snoepverpakkingen.

5. Multimedia trekken volle zalen

Kleine ideetjes kunnen tot grote doorbraken leiden. Vier maanden voor de Marketing Innovation and Discovery Summit van QuantumDigital stuurde het bedrijf kaartjes rond om interesse te wekken, gevolgd door de vooraankondiging als desktopkalender en de eerste uitnodigingen per e-mail.

Print samples

Het evenement vond plaats in het Texaanse Austin, een legendarische muziekstad. Daarom stuurde QuantumDigital de officiële uitnodigingen rond als concertposter met een PURL en een unieke QR-aanmeldcode. Tot slot stuurde het bedrijf zes weken voor het evenement een gepersonaliseerd boekje rond met informatie over de thema’s, de sprekers en links naar een aanmeldpagina.

Het resultaat was een onberispelijke multimediacampagne waarmee QuantumDigital in de aanloop naar het evenement een duidelijke boodschap afgaf: wij zijn geen amateurs.

De campagne behaalde uiteindelijk een respons van 51% en een conversie van 38%. Ruim 100 man bekeken de livestream van het tweedaagse evenement. Binnen een paar weken had QuantumDigital al $ 90.000 aan extra opdrachten binnengehaald en verwelkomden ze grote reclamemakers als nieuwe klant.

De belangrijkste lessen:

  • Geen woorden, maar daden: iedere marketingcampagne vormt eigenlijk een demonstratievan je strategie, kennis en werkwijze. Laat zien wat je in huis hebt.
  • Denk als je klant: pas als je écht begrijpt wat je klanten met hun marketing voor elkaar proberen te krijgen en voor welke uitdagingen ze daarbij staan, kun je zelf een campagne opstellen waarbij je precies zegt wat zij willen horen.
  • Wees proactief: terwijl jij zit te wachten tot de telefoon rinkelt, komt je concurrent bij allerlei potentiële klanten over de vloer.
  • Verleg je grenzen: bij je eigen marketing ben je afnemer en aanbieder ineen. Er zijn dus geen grenzen: zet alles in en durf te experimenteren - en fouten te maken.
  • Samen sta je sterk: heeft het zin om het allemaal in je eentje te doen? Nee! Zoek wat je gemeen hebt met anderen en ga samenwerkingen aan. Zo versterk je je boodschap en groeit je bedrijf nog sneller.