4 signalen dat je printtechnologie aan een opfrisbeurt toe is

4 signalen dat je printtechnologie aan een opfrisbeurt toe is

Als je hard aan je drukkerij werkt, verlies je maar al te snel de markt uit het oog.

Je richt je zo hard op een loeiharde productie dat je geen tijd hebt om bij je werkwijze stil te staan. Is de markt veranderd? Haalt de concurrentie me in of loop ik nog voorop? Hoe doe ik het überhaupt vergeleken met andere drukkerijen? Is mijn bedrijfsmodel inmiddels niet achterhaald? Waar sta ik volgend jaar? En over vijf jaar?

Het antwoord op dit soort vragen laat zich vaak vinden in de technologie die je gebruikt. Je bent immers net zo productief, effectief en slagvaardig als je persen. Heb je de laatste jaren geen investeringen in je persen gedaan, dan loop je misschien wel nieuwe klanten of meer opdrachten van je huidige klanten mis.

Dit zijn vier voortekenen dat je je printtechnologie wel een opfrisbeurt mag geven.

1. Je concurreert op prijs

De afgelopen tijd hebben de prijzen in de drukkersbranche door de opkomst van online drukkerijen flink onder druk gestaan. Als jij nog vastzit aan allerlei intensief drukwerk met een lage marge, kun je die online drukkerijen, met hun lage kosten, grote klantenbestanden en snellere levertijden, maar nauwelijks bijbenen.

Online drukkerijen werken met hoge volumes en lage marges. Daardoor win je het bij dat soort werk gewoon nooit op prijs van ze. En dat geldt niet alleen voor de online concurrentie. Ook de concurrent van om de hoek kan op prijs concurreren om zo geen marktaandeel te hoeven afstaan.

Het kan aanlokkelijk zijn om in de voetsporen van je offline en online concurrenten te treden, maar wie op prijs concurreert, stort zich in een neerwaartse spiraal – en dat is een route waarvan je het eindpunt niet wilt bereiken. De juiste strategie: onderscheid jezelf van de rest met behulp van diensten waarmee je waarde toevoegt waaraan geen enkele concurrent kan tippen. Anders gezegd: lever producten van hoge kwaliteit tegen een navenant hoge prijs. Zo word je een waardevolle marketingpartner in plaats van de zoveelste anonieme copyshop. Hoe kom je daar? Met investeringen in technologie.

2. Je marge verschrompelt door verspilling

Ook in de ideale wereld zijn miskleunen niet te vermijden. Dat is niet erg. Waar het om gaat, is hoe vaak het misgaat en in hoeverre je marge daaronder te lijden heeft. Wil je de ernst van een probleem scherp in beeld krijgen, dan moet je een kijkje nemen in de prullenbak.

Wie met verouderde technologie werkt, vindt verspilling doodnormaal. Rare uitlijning, onwenselijke vergrotingen en vervelende afwijkingen horen er nu eenmaal bij. Hetzelfde geldt voor problemen met de kleurdichtheid. Als het daarmee misgaat, kan een complete lichting zo de papierbak in. Als je met verschillende papiersoorten werkt of als het papier door vochtigheid uitzet of krimpt, loopt de pers vast. Papier kaarsrecht snijden is lastig en elke pers maakt weleens vlekken.

Toch? Nee. Dat is helemaal niet normaal. Door al die verspilling verschrompelt je marge meer dan je denkt – niet alleen vanwege de kosten van mislukte lichtingen en de deuken in je reputatie, maar zeker ook doordat je meer tijd nodig hebt en daardoor deadlines mist.

Bij de nieuwe generatie persen verlopen de processen waarbij veel verspilling kan ontstaan geheel automatisch. De schoon-en-weerregistratie gebeurt vanzelf, de pers heeft papierprofielen waarmee de temperatuur van het papier wordt gereguleerd en vastlopers worden automatisch verholpen. En dat is nog maar een greep uit de talloze voordelen. Een nieuwe pers beperkt verspilling en verhoogt de productiviteit.

People looking at a tablet

3. Je slaat klussen af die je juist wel had kunnen aannemen

In principe kun je winstgevendheid en succes afleiden aan maar één variabele: hoe snel je werk af kunt leveren. En dat is weer volledig afhankelijk van wat je technologie wel en niet kan.

Je hebt vast weleens werk moeten afslaan omdat er nu eenmaal niet genoeg uren in een dag zitten. Niets aan te doen, toch? Morgen weer een nieuwe dag.

Printklussen zet je niet zomaar klaar, helemaal niet als het om een complexe opdracht gaat. Ook herhaalopdrachten nemen soms net zo veel tijd in beslag als bij de eerste keer, aangezien je alle variabelen opnieuw moet instellen. Werk je met dikker papier, dan draait de pers langzamer, waardoor je productiviteit daalt. Kortom, je kunt gewoonweg niet én meer werk aannemen én alle deadlines halen.

Toch? Nee. Met de nieuwe printtechnologie kun je opdrachten sneller klaarzetten, en herhaalopdrachten zijn makkelijker dankzij opgeslagen workflows. Je draait 100 ppm met papier van 350 gram – of met allerlei verschillende soorten papier, als je dat leuk vindt – waardoor je op goed tempo blijft produceren.

4. Je slaat klussen af die je toch nooit had kunnen aannemen

Waarde toevoegen is niet alleen een prioriteit voor jou, je klanten zien ook graag dat je meerwaarde biedt. Hun verwachtingen zijn hoger, vaak gevoed door de eindeloze mogelijkheden van het web. De kans is groot dat ze je steeds vaker vragen om een dienst die jij gewoon niet kunt leveren.

De hogere verwachtingen van de klant gaan gepaard met meer complexiteit. Misschien willen ze opeens op nieuwe materiaalsoorten drukken, zoals plastic, polyester, textiel (zoals linnen of niet-geweven stoffen), folie of magneetjes. Of misschien verwachten ze iets ontzettend ingewikkelds, zoals uitklapbare pagina’s, afbeeldingen, tabbladen, verschillende papiersoorten of geavanceerde afwerkingen – stuk voor stuk eisen die jou en je pers boven de pet gaan.

En zo kom je voor een tweespalt te staan: je wijst deze klussen in het geheel af of je neemt ze juist wel aan, met al het handwerk van dien. De arbeidskosten rijzen de pan uit, terwijl de productiviteit op een laag pitje komt te staan.

Oude persen kunnen deze lucratieve, waardevolle printopdrachten gewoon niet effectief en efficiënt afhandelen. Dat is frustrerend, want juist met dit soort werk kun je het grote geld verdienen en je klanten tevreden houden.

Dit is hét moment voor investeringen

Zoals je kunt zien, zijn er meer dan genoeg goede redenen om in nieuwe technologie te investeren. Als je nog niets hebt geïnvesteerd, omdat je er geen tijd voor had of omdat je het allemaal te duur vindt, vis je misschien nu al achter het net.

De technologie heeft zich sneller ontwikkeld dan menig drukker zich realiseert – en de nieuwste foefjes zijn betaalbaarder dan je denkt. Zelfs de basispersen zijn tegenwoordig voorzien van hoogwaardige functies. Daarnaast behaal je dankzij de verhoogde productiviteit en capaciteit sneller rendement dan bij je oude pers.

Sta je dus aan het roer van een drukke drukkerij en ben je de markt een beetje uit het oog verloren, dan moet je juist nu jezelf de belangrijke vragen stellen. Ontdek zelf wat de nieuwe technologie voor je kan betekenen.