4 signalen dat je printtechnologie aan een opfrisbeurt toe is
Als je hard aan je drukkerij werkt, verlies je maar al te snel de markt uit het oog.
Je richt je zo hard op een loeiharde productie dat je geen tijd hebt om bij je werkwijze stil te staan. Is de markt veranderd? Haalt de concurrentie me in of loop ik nog voorop? Hoe doe ik het überhaupt vergeleken met andere drukkerijen? Is mijn bedrijfsmodel inmiddels niet achterhaald? Waar sta ik volgend jaar? En over vijf jaar?
Het antwoord op dit soort vragen laat zich vaak vinden in de technologie die je gebruikt. Je bent immers net zo productief, effectief en slagvaardig als je persen. Heb je de laatste jaren geen investeringen in je persen gedaan, dan loop je misschien wel nieuwe klanten of meer opdrachten van je huidige klanten mis.
Dit zijn vier voortekenen dat je je printtechnologie wel een opfrisbeurt mag geven.
1. Je concurreert op prijs
De afgelopen tijd hebben de prijzen in de drukkersbranche door de opkomst van online drukkerijen flink onder druk gestaan. Als jij nog vastzit aan allerlei intensief drukwerk met een lage marge, kun je die online drukkerijen, met hun lage kosten, grote klantenbestanden en snellere levertijden, maar nauwelijks bijbenen.
Online drukkerijen werken met hoge volumes en lage marges. Daardoor win je het bij dat soort werk gewoon nooit op prijs van ze. En dat geldt niet alleen voor de online concurrentie. Ook de concurrent van om de hoek kan op prijs concurreren om zo geen marktaandeel te hoeven afstaan.
Het kan aanlokkelijk zijn om in de voetsporen van je offline en online concurrenten te treden, maar wie op prijs concurreert, stort zich in een neerwaartse spiraal – en dat is een route waarvan je het eindpunt niet wilt bereiken. De juiste strategie: onderscheid jezelf van de rest met behulp van diensten waarmee je waarde toevoegt waaraan geen enkele concurrent kan tippen. Anders gezegd: lever producten van hoge kwaliteit tegen een navenant hoge prijs. Zo word je een waardevolle marketingpartner in plaats van de zoveelste anonieme copyshop. Hoe kom je daar? Met investeringen in technologie.
2. Je marge verschrompelt door verspilling
Ook in de ideale wereld zijn miskleunen niet te vermijden. Dat is niet erg. Waar het om gaat, is hoe vaak het misgaat en in hoeverre je marge daaronder te lijden heeft. Wil je de ernst van een probleem scherp in beeld krijgen, dan moet je een kijkje nemen in de prullenbak.
Wie met verouderde technologie werkt, vindt verspilling doodnormaal. Rare uitlijning, onwenselijke vergrotingen en vervelende afwijkingen horen er nu eenmaal bij. Hetzelfde geldt voor problemen met de kleurdichtheid. Als het daarmee misgaat, kan een complete lichting zo de papierbak in. Als je met verschillende papiersoorten werkt of als het papier door vochtigheid uitzet of krimpt, loopt de pers vast. Papier kaarsrecht snijden is lastig en elke pers maakt weleens vlekken.