6 crossmedia-trends

die drukkerijen nu moeten aangrijpen

6 crossmedia-trends die drukkerijen nu moeten aangrijpen

Het zijn mooie tijden om drukker te zijn, maar helaas ook niet de makkelijkste. Ledere dag duikt er wel een nieuw probleem op dat 10 jaar geleden nog ondenkbaar was. Neem nu de oprukkende digitalisering: de klant print steeds minder, maar wil steeds meer. Veel drukkers zien daarin een enorm obstakel, maar de slimme drukker weet er munt uit te slaan. Hoe? Met crossmediale marketingdiensten.

Het bewijs? Uit onderzoek van InfoTrends blijkt dat 75% van de geënquêteerden vindt dat drukkers hun diensten moeten uitbreiden met marketingdiensten. Waarom? Omdat crossmedia-marketing hét contragewicht vormt voor de slinkende drukhoeveelheden en krimpende marges. Daarnaast kun je zo diensten bieden waarmee je klanten sneller hun communicatiedoelen bereiken en graag opnieuw aankloppen met een opdracht.

Weet je niet om welke crossmedia-trends het gaat? Hier staan ze op een rijtje:

  1. Mobile first staat voorop

    We kunnen er niet meer omheen: dit is het tijdperk waarin de smartphone regeert. De slimme telefoon is inmiddels zo vervlochten met ons dagelijks leven dat meer dan 50% van de mensen meteen na het ontwaken naar het apparaatje grijpt.1 We hebben onze smartphone zo goed als altijd binnen handbereik. En dat is te zien: in 2016 werd er meer gesurft via mobieltjes dan de desktop.2 Kortom, je kunt het je gewoon niet meer veroorloven om mobiele responsiviteit als een leuk extraatje te zien. Integendeel: mobiel moet centraal staan en onlosmakelijk deel uitmaken van je campagnes.
  2. Profiteer van interactief printen

    Als marketeer die een langdurige band met zijn klanten wil opbouwen, mag je interactief printen als middel voor meer respons en rendement op je marketinginvesteringen (ROMI) niet links laten liggen. Gelukkig kun je gemakkelijk beginnen: plaats PURL’s of QR-codes op gepersonaliseerd drukwerk, zodat je de lezer meer waardevolle informatie kunt voorschotelen. Ook AR-apps (augmented reality) vormen een goede manier om de ervaring voor de klant boeiender en unieker te maken. En last but not least: gepersonaliseerde, doelgerichte aanbiedingen. Daarmee leg je de klant in de watten en komt je bedrijf beter uit de verf.
  3. Zet in op automatische marketing

    Automatische marketing is van een modewoord uitgegroeid tot een onmisbaar zakelijk hulpmiddel. Je kunt er niet alleen op grote schaal gepersonaliseerde, relevante dialogen mee voeren – via verschillende kanalen – maar ook de klantervaring verbeteren dankzij de juiste targeting. En vergeet ook printing on demand niet. Bovenal maak je er heel veel tijd mee vrij: je kunt terugkomende en tijdrovende klusjes uit handen geven en je op complexe, zinvolle taken richten. Geen wonder dat 91% van de meest succesvolle gebruikers geautomatiseerde marketing als heel belangrijk beoordeelt voor het algemeen slagen van hun cross-channel marketing.3
  4. Pluk de vruchten van gepersonaliseerde video’s

    Video’s vormen een uniek marketingmiddel omdat ze zo gemakkelijk in je op te nemen zijn en zich goed lenen om complexe zaken begrijpelijk uit te leggen. Sterker nog, van alle marketeers wereldwijd vindt 51% video het marketingmiddel met het meeste rendement.4 Als je de kracht van video koppelt aan de voordelen van personalisering, kun je zo ongeveer alle soorten klantgegevens op creatieve wijze tot uitdrukking brengen via variabele tekst, gepersonaliseerde afbeeldingen, speciale effecten en animaties. Het is wellicht het slimst om in een videoteam te investeren of met een externe partner samen te werken voordat je aan het personaliseren slaat.
  5. Bied crossmediale marketing met campagnes die je via een webportal kunt opstarten

    Web-to-print kent allerlei voordelen voor drukkers:
    • Opdrachten komen ook buiten openingstijd binnen
    • De band met de klant wordt hechter
    • Je hebt meer grip op je imago
    • Je breidt je bereik uit
    • De administratie verloopt centraal
    • Maximale efficiëntie

    Dankzij dit soort voordelen kunnen drukkers hun klanten veel meer bieden: de klant krijgt wat hij wil, wanneer hij het wil.

  6. Haal het maximale uit Variable Data Printing (VDP)

    VDP is voor jou waarschijnlijk geen vreemde afkorting meer. Allerlei drukkers bieden tegenwoordig al geruime tijd VDP-diensten aan. Maar de grote kanttekening: klanten verwachten meer van je personalisering. Ze willen meer opties, meer inzicht. Met een VDP-oplossing van een toonaangevende softwareontwikkelaar als XMPie heb je dubbel voordeel: aan de ene kant werk je met de tools en bestandstypen die je al als je broekzak kent, aan de andere kant kun je op het vlak van personalisering je diensten naar ongekende hoogten tillen. En wat levert dat op? Doordacht drukwerk dat écht opvalt.



    Opéra De Montréal benut deze trends al met behulp van XMPie-software. Daarmee kan het marketingteam klantgegevens gebruiken om relevante, volledig gepersonaliseerde marketingcampagnes op te zetten, compleet met variabele tekst, stijlen en afbeeldingen op allerlei platformen: web, mail en mobiel.

Het is nooit verstandig om als een kip zonder kop achter de trends aan te hollen. Maar als je oog hebt voor de ontwikkelingen binnen crossmediale marketing, merk je al snel dat juist daar de groei te behalen valt waarmee je je concurrenten voor blijft.

    1 https://www.impactbnd.com/blog/mobile-marketing-statistics-for-2016

    2 http://bgr.com/2016/11/02/internet-usage-desktop-vs-mobile/

    3 http://www.emailmonday.com/marketing-automation-statistics-overview

    4 http://www.wordstream.com/blog/ws/2017/03/08/video-marketing-statistics

    De volgende stap voor gepersonaliseerd drukwerk

    Tover alledaagse communicatie om tot lucratieve crossmedia-marketing.
    Meer informatie ›

    8 redenen waarom direct mail beter werkt dan e-mail

    Met deze harde feiten maak je je klanten duidelijk dat direct mail nog springlevend is.
    Meer informatie ›