Een dag in het leven van een groeiende drukkerij

Hoe de snelst groeiende drukkerijen hun werkwijze veranderen met nieuwe technologie

Kies hieronder een tijdstip voor een kijkje achter de schermen bij een drukkerij.

De evolutie van de drukkerij

De meest succesvolle drukkerijen stappen over op een breder bedrijfsmodel, met meer ruimte voor marketingdiensten.

De afgelopen jaren heeft nieuwe technologie een revolutie in de drukkerijwereld ontketend. Voor het eerst kunnen kleine en grote drukkerijen echt geavanceerde mogelijkheden bieden. Ze kunnen een breder scala aan werk aannemen en tegelijkertijd de kosten drukken, productiever worden en hun concurrenten voor blijven.

Heb je de overstap op de nieuwste technologie al gemaakt, dan beschik je over een schaalbare oplossing waarmee je de zwaarste klussen kunt aannemen en iedere keer weer pure kwaliteit levert.

Heb je de overstap nog niet gemaakt en ben je benieuwd, lees dan vooral verder. De voorbeelden zijn gebaseerd op ervaringen echte drukkerijen en persbedieners. Onze drukkerij is dan misschien niet echt, maar de voordelen zijn dat wel.

Aan de slag, klaar voor groei

Het is 8.00 uur. De drukkerij van Mark en Sanne gaat open.

Het bedrijf is al generaties lang in het bezit van Marks familie. Het begon als een klein projectje van zijn grootvader in de jaren 60, werd overgenomen door zijn vader en gedigitaliseerd in de jaren 90, en nu aangestuurd door Mark en Sanne.

Onlangs hebben ze besloten om op de nieuwste printtechnologie over te stappen. Vanwaar die investering?

  • Wil het bedrijf bloeien en winst blijven maken, dan moeten ze een volwaardige leverancier van marketingdiensten worden.
  • Natuurlijk blijft drukwerk de kern van het bedrijf, maar er liggen lucratieve mogelijkheden binnen handbereik: drukwerk voor directmail, nieuwe soorten media en personalisering.
  • Met de nieuwste technologie blijven ze ook hun concurrentie voor en kunnen ze aan klanten laten zien hoeveel toegevoegde waarde ze kunnen bieden.

Het was een flinke beslissing, maar ook een makkelijke met het alternatief voor ogen: achter de feiten aan lopen en veel slecht betaald werk doen terwijl de concurrent ze voorbijloopt.

Met deze investering is het bedrijf klaar voor de toekomst. Zo kunnen ze het op een dag weer aan hún kinderen overdragen.
Terug naar boven ^

Eerst de basis: consistente kleuren

Het is 9.00 uur en de drukkerij draait al op volle toeren. Mark en Sanne zijn bezig met een grote klus voor een nieuwe klant, een regionale bank met 10 vestigingen. Het logo heeft een heel specifieke kleur rood: Pantone 2347 XCG.

Met hun oude technologie was het vaak nogal een gedoe om de kleuren precies goed te krijgen. Dat was voor de concurrent net zo, die deze klant is kwijtgeraakt door kwakkelende kwaliteit.

Maar nu ze over een pers met vergevorderde kleurentechnologie beschikken, is deze klus gemakkelijk - met voorspelbaar en herhaalbaar resultaat. Mark en Sanne hadden meteen de juiste kleur, steeds opnieuw. Daardoor besparen ze tijd, verhogen ze de productie en kunnen ze meer klanten helpen.

Kleur was vroeger niet het enige probleem. De schoon-en-weerregistratie speelde telkens weer op en kostte onacceptabel veel tijd, met veel verspilling en stijgende kosten als gevolg.

De nieuwe pers doet het allemaal zelf, met één druk op de knop. En zo hoort het ook: Sanne heeft immers nog veel belangrijkere dingen om zich zorgen over te maken.
Terug naar boven ^

Snel, sneller, snelst: er komt een spoedklus binnen

Net na elven krijgt Mark een belletje van een klant met een spoedklus. Zijn technologiebedrijf gaat volgende week naar een grote beurs en heeft een informatieblad nodig voor de nieuwe versie van hun mkb-boekhoudsoftware die eerder dan verwacht de markt op gaat.

De planning is krap en er is nog een andere horde: het moet op dik, glanzend papier.

Met oude technologie zou je de pers dan langzamer moeten laten draaien vanwege invoerfouten en vastgelopen papier. Maar de nieuwe pers kan met allerlei soorten papier en afwerkingen overweg – en dat op hoge snelheid. De uitgebreide papierprofielen houden de temperatuur stabiel voor maximale uitvoer zonder zorgen.
Terug naar boven ^

Nieuwe papiersoorten: de lat mag hoger

Het is inmiddels 14.00 uur. Mark en Sanne hebben allebei een lunch met een potentiële klant gehad. Een groot succes: beide klanten waren onder de indruk van de diversiteit en kwaliteit van hun stalenkaart en de zelfverzekerdheid waarmee ze hun verkoopverhaal deden.

Die zelfverzekerdheid is terecht. De hypermoderne technologie biedt ze de productiviteit, flexibiliteit en schaalbaarheid die ze nodig hebben. Ze weten 100% zeker dat ze aan de eisen van wat voor klus dan ook kunnen voldoen en dankzij die zekerheid vinden ze meer nieuwe klanten.

Met zo‘n breed portfolio valt bij potentiële klanten al snel de keuze op Mark en Sanne. Ze beginnen met een eenvoudig klusje zoals nieuwe bedrijfskaartjes, maar komen al snel terug voor complexe brochures, rapporten en marketingmateriaal.

Van boekjes tot raamfolie en ringbanden tot een platte rug en drukwerk op plastic: ze doen het allemaal. En maar goed ook: steeds meer klanten zijn op zoek naar een totaaloplossing.
Terug naar boven ^

Sneller een oplossing voor problemen vinden

Het is 15.00 uur. Mark en Sanne dromen misschien wel van een rooskleurige toekomst, maar als het om drukken gaat, zijn ze zo nuchter als maar kan. Ze weten dat er altijd iets mis kan gaan, al ben je gewapend met de beste technologie op aarde.

En dat is precies wat er gebeurt als de pers vastloopt.

Iedere drukker weet dat elke pers weleens vastloopt. Ons tweetal weet ook dat elke minuut telt bij het weer aan de praat krijgen. Hun oude persen liepen regelmatig vast en dat zette de planning op z‘n kop. Vaak redden ze het zelf wel, maar soms moest er een onderhoudsmonteur aan te pas komen. Beide scenario’s veroorzaakten vertragingen, frustratie en misgelopen omzet.

Die ellende is gelukkig verleden tijd. Hun nieuwe pers krijgt vastgelopen papier automatisch los. Zo kan de pers meteen weer aan het werk - en de drukkerij ook.

Binnen een paar minuutjes loopt alles weer zoals het hoort. Aan de productiviteit en uitvoer merk je bijna niets.

Mark was aanvankelijk verbaasd over de technische ontwikkelingen onder de ’motorkap’. Nu je zelf personderdelen kan vervangenblijk persen flink veranderd sinds de tijd van zijn vader. Tegenwoordig kun je de meeste onderdelen zo loswippen en vervangen. Je hebt niet eens een schroevendraaier nodig.
Terug naar boven ^

Slimmere processen: consistentie en kwaliteit

Het is net na vieren. Joost, het manusje-van-alles, is met de urgente informatiebladen onderweg naar de klant, terwijl Mark de knoppen bedient.

Zo druk is het in tijden niet geweest. Mark vraagt zich af hoe hij dit met zijn oude pers had moeten klaarspelen. Aan de andere kant is de vraag juist zo omhooggeschoten doordat de nieuwe pers veel productiever is. Op die vraag blijft een antwoord dus uit.

Mark heeft net een setje visitekaartjes gedrukt voor een makelaar. De vastgoedsector leeft kennelijk helemaal op, want dit is al de derde keer in negen maanden tijd dat de makelaar ze bijbestelt.

Mark weet dat hij aan het nieuwe setje kaartjes amper werk heeft omdat de pers de opdrachtinstellingen van vorige keer heeft opgeslagen. De kleur, de uitlijning, de schoon-en-weerregistratie: bij deze pers gaat alles letterlijk met een druk op de knop. En Mark kan ervan op aan dat de kwaliteit altijd goed is. Immers, als het één keer goed gaat, is dat de volgende keer ook zo.

Hij ziet nu al mooie kansen voor cross-selling. Na de tweede set bedrijfskaartjes was de makelaar zo tevreden dat hij Mark voor zijn klantenbestand een kleine direct-mailcampagne wilde laten drukken. De drukkerij doet steeds meer van dit soort opdrachten met veel toegevoegde waarde. Vaak stellen ze hun klanten ideeën voor die ze zonder hun nieuwe pers nooit hadden aangekund.Terug naar boven ^

Complexiteit ontrafeld: daar heb je die klus

Het is half 6. Joost is inmiddels weer terug en zit te stoeien met een complexe klus die net is binnengekomen.

Het gaat om een rapport van 200 pagina’s voor een plaatselijke universiteit over de mogelijkheid een biomedische onderzoeksafdeling op te richten. De universiteit is binnen en buiten de landsgrenzen bij privé-investeerders fondsen aan het werven. Uit de kwaliteit van het rapport moet blijken hoeveel tijd en moeite er in de voorbereiding is gestoken.

Joost wil morgenochtend meteen gaan drukken, maar er moet nog wel flink wat worden voorbereid.

Het rapport telt twaalf onderdelen, elk met tabblad. Het bevat daarnaast verschillende uitklapbare pagina’s en allerlei haarscherpe afbeeldingen. De introductie op glanzend papier, de rest op normaal papier, mét een stevige voor- en achterkant.

Er is een laatste horde: Joosts contactpersoon bij de universiteit geeft aan dat een van de bijlages uit een los document komt. De digitale versie is namelijk zoekgeraakt.

Met de oude pers had Joost voor de zoveelste keer flink wat overuren moeten draaien en was dit een rotklus geweest.

Maar nu programmeert hij de afmetingen, papiersoorten, tabbladen en kaften. Hij bewerkt de afbeeldingen en slaat de gedrukte bijlagen op met de scanner. Over de kleuren, lettertypen en afbeeldingskwaliteit hoeft hij zich niet te bekommeren, want de geavanceerde perstechnologie zorgt ervoor dat het rapport 100% aan de eisen van de ontwerper voldoet. Dankzij de Ultra HD-technologie is het eindresultaat verbluffend.

Joost kan naar huis, maar slaat eerst nog even de opdracht in de map voor recente opdrachten op, een van de nieuwe workflow-processen sinds de aankoop van de nieuwe pers.
Terug naar boven ^

De toekomst van drukwerk bestaat al

Het is 18.00 uur. Voor de drukkerij zit er weer een drukke dag op.

Alles staat klaar voor Joosts opdracht van morgenochtend. Hij vindt het prettig dat hij dan niet met de hand een kalibratietabel hoeft in te scannen, wat bij de vorige pers altijd 20 minuten duurde. De nieuwe pers doet dat in een fractie van die tijd. De pers gaat al aan het werk voordat Joost z’n eerste kop koffie op heeft.

De lunchbesprekingen van Mark en Sanne hebben vruchten afgeworpen. Beide klanten willen allerlei projecten bij ze uitzetten. Ze waren onder de indruk van de pragmatische aanpak van het tweetal en kijken uit naar een vruchtbare samenwerking.

Terwijl Mark de winkel sluit, vraagt een voorbijganger aan Sanne of ze hem kunnen helpen met een klus. Een drukkerij aan de andere kant van de stad kon geen magneetjes met bijpassende enveloppen voor hem drukken, maar zei dat dat bij Mark en Sanne waarschijnlijk wel kon.

En dat klopt. Morgenochtend is hij de eerste. Om 8 uur begint er weer een nieuwe drukdag.

Net zoals bij Marks vader en grootvader.Terug naar boven ^

Neem vandaag nog contact met ons op

De technologie waarmee Mark en Sanne hun drukkerij laten groeien is een revolutie in de drukkerijwereld. Het goede nieuws? De overstap is lang niet zo duur als je zou denken. Bovendien verdien je de investering terug dankzij de hogere productiviteit, lagere kosten en minder verspilling – om nog maar te zwijgen van de lucratievere klussen.

Wij zijn Xerox. Neem vandaag nog contact met ons op over betere druktechnologie.

Meer weten?

People looking at print samples
Zo verras je klanten en verhoog je tegelijkertijd de omzet

Vijf innovatieve campagnes die klanten aan het denken zetten. Meer informatie.

Print samples
Maximaliseer je marge met de juiste klussen

Doe alleen de klussen die je echt wilt aannemen. Lees hoe je dat doet.